Soalan Lazim | Hubungi Kami
CARIAN TOPIK
AddThis Feed Button

RSS FEED
RSS FEED
PENGUNJUNG
Locations of visitors to this page
Powered by

Senario Industri Gaharu
  1. Permintaan untuk gaharu semakin tinggi walaupun pengeluaran semakin berkurangan, menyebabkan harganya semakin meningkat setiap tahun.
  2. Kebanyakan gaharu dieksport kepada pemborong-pemborong di Singapura, Timur Tengah, Hongkong dan Taiwan.
  3. Harganya boleh mencecah sehingga RM14 hingga RM18 ribu sekilogram untuk gred Double Super. Malahan, harga pasaran untuk minyak gaharu juga amat tinggi iaitu sehingga RM45 ribu/kg. (kaedah penggredan kualiti kayu dan minyak masih belum dipiawaikan dan bergantung kepada penjual dan pembeli).
  4. Asia Tenggara mengeksport gaharu bernilai RM48.3 million ke Arab Saudi dan bekalan hanya memenuhi 20% daripada permintaan pasaran. (sumber: Traffic International 2002).
  5. Pada masa kini, kebanyakan gaharu dikeluarkan daripada hasil hutan dan amat terhad. Tanpa penanaman semula, spesis ini akan terus diancam kepupusan disebabkan aktiviti pengambilan gaharu.
  6. Penanaman gaharu di Malaysia masih baru dan belum popular, tetapi di Negara lain seperti Indonesia, Thailand dan Kemboja sedah lama diusahakan. Malah ia mendapat sokongan yang amat kuat daripada pihak agensi kerajaan mereka dari segi modal dan teknologi.





1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
PERIHAL SYARIKAT
KARAS WOOD
TAWARAN USAHASAMA PENANAMAN GAHARU
KLIK SINI : Sekiranya anda berminat dengan tawaran usahasama atau,

KLIK SINI : Sekiranya anda memerlukan maklumat selanjutnya.
DIREKTORI MAKLUMAT
BERITA DAN PASARAN
PAUTAN IKLAN
Links